Saturday, September 25, 2010

Pengasas Facebook Lebih Kaya Dari Pengasas Apple

Mengikut senarai terbaru 400 individu terkaya di Amerika Syarikat (The Forbes 400 : The Richest People in America), kedudukan CEO dan co-founder Facebook.com Mark Zuckerberg melonjak dari kedudukan 158 ke 35.Kini aset beliau dianggarkan bernilai $6.8 bilion.
Senarai tersebut menunjukkan bahawa kekayaan beliau telah mengalahkan kekayaan CEO dan co-founder Apple Steve Jobs yang berada di tangga ke-42 dengan $6.8 bilion.
Co-founder Microsoft Bill Gates masih mengungguli carta selama 17 tahun berturut-turut dengan aggaran aset bernilai $54 bilion. Menurut akhbar Guardian, hari ini Mark Zuckerberg akan menderma sebanyak $100 juta untuk memulihkan sistem persekolahan awam di Newark.
Newark merupakan salah satu bandar metropolitan terburuk di Amerika Syarikat kerana mempunyai kadar jenayah, korupsi, kemisikinan dan pengangguran yang tinggi.
Perkara Baik Kita Contohi
Melalui berita ini, kita dapat lihat salah satu kelebihan orang kaya.
Oleh kerana mereka mempunyai kelebihan dari segi kewangan, mereka mampu membuat perubahan (change) dalam kehidupan orang lain. Ketika zaman Rasulullah SAW, ramai sahabat yang kaya seperi Abdul Rahman Bin Auf dan Tholhah Bin Ubaidillah  menderma kebanyakan dari harta mereka untuk membantu golongan yang memerlukan. Malah mereka menderma untuk perjuangan Islam. Kita perlu mempunyai azam untuk mencontohi amalan kebajikan yang mereka tunjukkan. Azam sahaja tidak mencukupi, tetapi kita perlu berusaha dan bekerja kuat untuk menjadi manusia yang hebat. "Kekuatan dan kemajuan hanya akan datang melalui usaha dan kerja kuat yang berterusan." -Napoleon Hill

No comments:

Post a Comment