Friday, October 8, 2010

Bagaimana untuk lupakan bekas kekasih?

Minta maaf rakan rakan sekelian, sudah lama Cik Siti tidak berkesempatan untuk mengupdate raikancinta ini. Kebetulan, Cik Siti amat bizi dengan hal tertentu.
Itu hari, rakan Cik Siti telah putus cinta. Tak apa lah, bukan jodohnya, mungkin yang lebih baik sedang menunggunya. Namun, yang menjadi perhatian Cik Siti cuma, rakan Cik Siti tersebut seolah² tidak dapat menerima takdir perpisahan itu, masih lagi mencuri tengok gambar bekas kekasihnya, masih lagi cuba menalipon bekasnya.
Kesihankan beliau, disini Cik Siti memberi sedikit tips, bagaimana untuk melupakan bekas kekasih.

1. Terima hakikat yang dia bukan lagi milik korang. Ni benda yang pertama sekali korang kena buat. Korang kena percaya, jodoh, ajal dan maut semua kat tangan Allah. Kalau betul dia jodoh korang, insyaAllah satu hari nanti dia akan datang balik.

2. Buang semua kenangan sepanjang korang bersama. Contohnya, gambar, nombor dia, message, barang² yang dia bagi, semua tu kena buang. Kalau macam barang tu rasa sayang gila nak buang, simpan dalam kotak, lepas tu simpan kotak tu kat satu tempat yang korang takkan nampak.

3. Jangan layan lagu² jiwang atau sedih. Sebab korang akan jadi bertambah sedih dan akan buat korang teringatkan dia. Lagi korang ingat, mesti lagi sakit hati kan? Cik Siti cadangkan korang mendengar petikan bacaan ayat suci AlQuran, kan lebih mendamai kan…

4. Jangan berseorangan. Sebab bila berseorangan, pasti korang akan teringat pada dia and kenangan korang bersama dia kan. Aku cadangkan, korang sibukkan diri. Contohnya, pergi hangout dengan kawan, tengok wayang, main bowling atau pun pergi karaoke. Maybe cara ni sikit² akan buat korang lupakan dia.

5. Jangan pergi tempat² yang ada banyak kenangan korang dan dia. Kang makin korang rindu kat dia lagi susah nak lupakan dia.

6. Luahkan perasaan korang pada kawan² yang boleh dipercayai. Sekurang²nya kurang lah sikit beban yang korang tanggung tu kan. Cara ni pun sedikit sebanyak dapat kaji balik apa kekurangan korang, dan baiki kekurangan tu dalam perhubungan akan datang.

7. Bagi peluang orang lain untuk mendekati diri korang. Maksud aku, jangan jadi fobia pulak nak berkawan dengan lelaki. Bak kata pepatah “kawan biar beribu, bercinta biar satu”.

8. Kalau dia dah ada pengganti, please jangan sekali-kali kacau hubungan dorang. Nanti tak pasal² dia makin benci dekat korang pulak. Kalau boleh, biarlah berpisah dengan cara yang baik, elak gaduh² ni.

9. Sementara tengah single ni, apa kata korang enjoy dengan title ‘single’ tu. Dulu masa couple, semua benda yang korang nak buat kena fikir dua kali untuk jaga hati dia kan. Tapi tak lagi bila korang dah single. Korang bebas nak buat apa pun and bebas nak berkawan dengan siapa pun tanpa sebarang halangan!

10. Last sekali, dekatkan diri pada Allah. Sebab cara ni akan buat hati korang tenang sekaligus buat korang terima takdir yang dia bukan milik korang lagi.

Hope dgn tips ini, kwn Cik Siti tersebut, dan juga korang² yang bernasib sama dapat melupakan si dia dengan senang dan hati terbuka.

ps: selamat tinggal cinta.

No comments:

Post a Comment